måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag!

EN STOR KRAM PÅ ER ALLA PÅ ALLA <3 DAG!!!

Den här veckan jobbar jag eftermiddag! Positivt med den veckan är helt klart 4 dagars vecka!!!
Imorgon är dagis stängt så jag hade tänkt att börja senare men då visade det sig att jag hade försäkringsinfo på jobbet klockan 14:30! Så det sket sig! Istället skulle Kimmo komma hem tidigare!

Jag hade en liten fundering förra veckan ang dagis och det här med att man har rätt till 15 timmar. Det är så att jag har Maja på dagis 2 timmar om dagen i 4 dagar när jag har eftermiddag! Alltså 8 timmar i veckan!!!
Absolut för lite för henne! Eftersom Maja har behov av att umgås med andra barn och jag inte har den tiden på förmiddagarna att åka någonstans så ville jag lämna Maja tidigare på dagis! Jag frågade personalen förra veckan men dom visste ingenting! Som vanligt så har ANDRA möjlighet att lämna på dagis trots att dom är hemma men inte jag! Detta har varit sen Linus var liten! I alla fall så sa en av personalen att jag skulle höra efter hos rektorn så jag skickade ett mejl. Jag fick svar samma dag! ALLA barn har rätt till 15 timmar i veckan så jag kunde ändra mitt schema så det blir så för Maja också!!!! SKÖNT!
En förmiddag hemma hos oss ser ut så här! Vi vaknar och äter frukost. Maja tittar en stund på tv! Klockan 10 måste jag försöka få henne i säng så hon hinner sova och äta innan vi ska iväg! Maja somnar aldrig klockan 10 så vi blir liggande ibland ända till 11 tiden! Men då har jag panik och då vet jag att jag bara är irreterad och arg på henne för att hon knappt hinner sova! Sen sover hon och det är alltid olika hur länge men allt mellan 12 och 13!! Sen måste jag få i henne lunch innan vi måste börja göra oss klara för att åka! Hur ska jag hinna engagera henne då? Och tror ni att jag är speciellt snäll när jag är superstressad på förmiddagarna och på det så är jag skit trött ju längre på veckan det går! Jag jobbar ju ändå till 23:08 och tro då inte att jag kommer i säng direkt! Och för den delen är jag absolut ingen kvällsmänniska! Sen vill hon upp tidigt! Men det är ju bara gilla läget för skift måste vi gå och jobbet vill jag ju inte bli av med!
I alla fall så tänker jag så här nu när jag har möjlighet att ändra schemat... måndag och tisdag så får hon gå som vanligt 13:30 - 15:30 och sen onsdag och torsdag så lämnar jag henne klockan 11 - 15:30 (ev 10 - 15:30) så hinner hon både äta och sova på dagis. Även om hon sover på dagis så får hon mer tid där och behöver inte stressa och somna hemma! Och då hinner hon och jag slappna av lite på förmiddagarna och till och med hinna hitta på något utan att jag är irreterad över hur vi ska hinna med allt! Nu är det ju så att jag helst skulle vilja ha henne hemma hos mig så mycket jag kan men nu måste jag göra så här för hennes skull! Sen tror jag att det blir lättare i sommar när man kan vara ute mer och hon kanske slutar sova middag! Men vi får ta det när det kommer! Nu ska jag bara se vad personalen på dagis tycker om det här!

I morgon är det stängningsdag på dagis och studiedag för mina stora killar! Jag har lovat Linus att få baka en kladdkaka men jag tror han får baka 2 så jag kan ta med mig en till jobbet på kvällen!
Men nu ska jag nog ta och städa lite! Det ser förjävligt ut här hemma!!

KRAM på er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

På Flora´s avdelning har det aldrig varit problem med 15 timmar trots att jag inte jobbat. Nu utnyttjade jag det inte för jag vill ha henne hemma när jag är ledig, men det var tom personalen som sa till att jag bara hade 9 timmar en vecka och att jag kunde lämna några timmar till om jag ville :)

Millan sa...

Så har aldrig våran avdelning varit!!
I alla fall så låter det som att jag INTE vill ha henne hemma men så är det absolut inte! Hon har sånt fruktansvärt behov av att umgås med andra barn och vi har inte den tiden när jag jobbar em, pga att hon måste hinna sova, äta osv. Hon börjar tjata direkt när hon vaknar och undrar när hon ska till dagis! Hon tycker inte alls att det är kul att vara hemma ensam med henne för jag har ju också en hel del måsten trots att jag jobbar em. Så jag gör det här för hennes skull trots att jag HELST har henne hemma med mig!

Anonym sa...

Oj sover hon middag ännu? Är inte hon på det färde året eller så?

Millan sa...

Jo hon sover ju middag fortfarande! Hon sover allt mellan 45min till 1tim 30 min. Tog upp det på 3 årskontrollen och hon sa bara att vissa barn har större behov av att sova. Men å andra sidan så gör hennes jämnåriga kompisar det också på dagis! Har försökt att ha henne vaken en dag men det går inte! Hon blir totalt slut då!

Tessan ♥ sa...

Ja, barn är ju väldigt olika på det planet har jag märkt. Filip var det svårt att ha att sova på dagarna och han hade inte sånt behov av det. Medans Manda kunde sova timmar och ändå somna lika bra på kvällen, och så är hon än idag om hon råkar somna på dagen. Hon behöver mycket sömn!
Så det är väl så med Lill-majsan med, att hon behöver sin skönhetssömn =)
Bra iaf att du får ha henne längre på dagis, jag vet ju hur det är med det där oxå. Man kan ju inte alltid ha dem hemma bara för att man själv vill om de själva har ett annat behov och behöver den sociala biten med andra barn, där är hon mer lik min son istället. Han var ju exakt likadan =)

Kram <3

Millan sa...

Ja ni... om ni visste vad jag har vägt för och nackdelar med det här!! JAG VILL INGET HELLRE ÄN ATT HA HENNE HEMMA! Men som sagt! Det skulle vara egoistiskt av mig att bara se från mina egna behov! Tror att alla som känner Maja och vet hur aktiv hon är hela tiden både förstår att hon behöver sova och ha "sin" tid på dagis! Av egositiska själ har jag bara valt att ha henne längre 2 dagar för att jag ska få vara med henne! Hade ju kunnat välja att lämna henne tidigare varje dag om det var för att JAG skulle få lite lugn och ro! Och som sagt! Folk som känner mig vet hur ogärna jag lämnar bort mina barn...
Alla är vi ju olika och tur är väll det ;)
KRAM på er!